15 maart 2013

Lage plantenbakken en plantenschalen

Lage plantenbak Virgo als minivijver
Lage plantenbakken en plantenschalen zijn natuurlijk erg geschikt om een kleurrijk accent met bijvoorbeeld zomerbloeiers in de tuin of op het balkon te zetten. 

Maar wat ik zelf érg leuk vind, is het maken van een minivijver. Daarvoor heb je niet zo heel veel nodig, maar wel het is wel belangrijk dat je voor een goede kwaliteit kiest. 

Zo let ik er bijvoorbeeld op of de plantenbak vormvast en stootvast is. Dat duidt op hoogwaardig materiaal. En ook zorg ik ervoor dat de bloembak die ik als minivijver ga gebruiken geen naden heeft. 

Als de plantenschaal  uit één stuk is gemaakt, heb je van lekkage door de naden geen last. Want die zijn er niet. Ik vraag dan ook altijd of de plantenbak volgens het zogenaamde rotatieproces gemaakt werd. Hierbij wordt de kunststof in een ronddraaiende mal in de juiste vorm gebracht. Er wordt dus niks aan elkaar geplakt - het is één vorm. 

Op de foto heb ik de plantenschaal VIRGO van terras-pot.nl gebruikt. Ik ben nogal een fan van hun producten, ze zijn allemaal even mooi. Want door de keuze van het model en de kleur kun je voor iedere tuin wel iets moois uitzoeken. 

Er zijn ook strakke modellen zonder rand en tapse en ovale plantenschalen - dus voor elk wat wils. Probeer het maar eens. Als het niet bevalt, kun je er altijd nog planten inzetten... ;-)